tirsdag 19. oktober 2010

Nynorsk, bortkastet tid?

Hvis du spør noen på gaten om de vil lære nynorsk, vil de sannynligvis si nei. Jeg kan ikke svare på hvorfor det har blitt sånn. Kanskje det er fordi de vet at de fleste ikke kommer til å bruke det senere i livet, så det er ikke vits? Det er kjedelig? Hvorfor trenger vi å lære to skrivemåter? Vi kan stille spørsmål i det uendelige.
For å være helt ærlig synes jeg at det er bortkasta tid. Jeg vet at jeg ikke trenger nynorsk i fremtiden. Så hvorfor sitte der i flere timer å høre på det tullet. Sitte og lære kjedlig grammatikk. Det er ikke akkurat så veldig motiverende å jobbe og lære om noe du ikke bryr deg om og ikke forstår hvorfor du trenger å lære. Å på toppen av kransekaka få karakter!
Jeg kan forstå at det er noen som synes at nynorsk er et fint språk. Det er for eksempel den siste delen av det norrøne språk, det er en kulturarv. Det er helt greit for meg at noen vil ta vare på det. Men kan vi ikke la det bli et valg? Mitt forslag er å lage det til et valgfag på videregående. Da har du kanskje en ide om hva du vil bli og du vet kanskje om du kommer til å trenge det i fremtiden. Kanskje har er det noen bare har lyst å lære mer fordi de synes det er spennende. Da er det opp til den enkelte. Du får et valg!
PS: Mamma lærte nynorsk, men hun skriver bare bokmål!

1 kommentar:

  1. Veldig bra synspunkt Lise! Jeg er enig i mye av det du har å si. Spesielt er den delen hvor du nevner at nynorsk bør være valgfag interessant fordi dette kan være nettopp det vi trenger. Sånn som du nevner, har de fleste sikkert en ide om hva de skal bli når de begynner på videregående, og derfor hadde det vært bedre hvis det hadde vært et valgfag for spesielt interesserte!

    Jeg føler i slike situasjoner at det er veldig opp til politikere og folk høyere opp til å bestemme om vi skal ha nynorsk i skolen, og at det kanskje ikke blir tatt like mye hensyn til våre meninger. Nynorsk er vel bare noe vi får lære å leve med, vi skal tross alt ikke ha det så veldig mye lenger. Men vurderingen i faget burde vært utelatt!

    Anna Karoline

    SvarSlett